To będzie bardzo emocjonujący weekend

2019-06-26 12:00:00(ost. akt: 2019-06-26 12:22:49)

Autor zdjęcia: Tomasz Filipiak

W piątek w Mikołajkach rozpocznie się PZM 76. Rajd Polski. Gra o zwycięstwo będzie się toczyć w wielu klasach, natomiast zakończenie imprezy zaplanowano na niedzielę w malowniczym centrum Mikołajek (około godz. 15.30).
Uwaga kibiców przede wszystkim będzie skupiona na zawodnikach walczących o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, ale walka w polskiej rundzie mistrzostw Europy (ERC 2019) będzie się toczyć na wielu frontach.
W rajdach zawodnicy ścigają się różnymi samochodami - kibice mogą oglądać załogi w mocnych wyczynowych autach, jak i w mniejszych i tańszych samochodach przeznaczonych dla kierowców, którzy dopiero rozpoczynają karierę. Nie inaczej będzie podczas PZM 76. Rajdu Polski - wokół Mikołajek walka o zwycięstwo będzie się toczyć w wielu klasach.

FIA ERC 1 Junior
W poprzednich sezonach mistrzostw Europy ta kategoria nazywała się FIA ERC Junior U28. Zmianie uległa jednak tylko nazwa, a zasady oraz koncepcja pozostały niezmienione. Jest to klasa stworzona z myślą o młodych (wiek do 28 lat) kierowcach, którzy dysponują samochodami klasy R5, czyli najbardziej zaawansowanymi rajdówkami dopuszczonymi do ME. Do końcowej klasyfikacji liczą się cztery najlepsze wyniki wywalczone w sześciu rundach.

ERC 2
Samochody zaliczane do tej klasy muszą być w dużym stopniu oparte o seryjne, dostępne w salonach modele. Auta wciąż mają turbosprężarkę i napęd na cztery koła – na przykład Mitsubishi Lancer i Subaru Impreza. Od sezonu 2019 w tej kategorii dopuszcza się również samochody typu R4-K oraz RGT. Pierwsza grupa to rajdówki wyposażone w pakiet przeróbek przygotowany przez firmę Oreca, a druga to tylnonapędowe auta rajdowe oparte między innymi o takie modele jak roadster Abarth 124 czy coupe Toyota GT 86.

ERC 3
W tej kategorii zobaczymy samochody z napędem na jedną oś i silnikami o pojemności 1,6 litra. Auta mogą być napędzane jednostkami z turbodoładowaniem (Renault Clio R3T) lub wolnossącymi silnikami – jak najliczniejsze w tej klasie auta R2 (Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2, Opel Adam R2). Rywalizacja w tej klasie toczy się także w ramach ERC 3 Junior, czyli młodzieżowych mistrzostw dla kierowców w wieku do 27 lat.

Abarth Rally Cup
Nowością w tym sezonie FIA ERC jest Abarth Rally Cup – rozgrywki wprowadzone z myślą o zawodnikach, którzy chcą się ścigać jednakowymi samochodami z tylnym napędem. W tym wypadku ich bronią są włoskie Abarthy 124 Rally. To piękne nawiązanie do rajdowej historii. Na początku lat 70. XX wieku Fiat zbudował rajdową wersję roadstera 124 Spider. Lekki i zwinny samochód w rękach szybkich kierowców był skuteczną rajdową bronią. W sezonie 1972 Włoch Raffaele Pinto zdobył tym modelem mistrzostwo Europy, triumfując po drodze także w... Rajdzie Polski. Rok później na listę triumfatorów polskiego klasyka wpisał się kolejny kierowca w tym samochodzie – Niemiec Achim Warmbold. Fiatami 124 Spider jeździli także Polacy, a w tym roku w Abarth Rally Cup mamy też biało-czerwoną załogę – Dariusz Poloński i Łukasz Sitek.

Klasyfikacja zespołowa
Każda z ekipy może zgłosić maksymalnie trzy samochody do klasyfikacji zespołowej niezależnie od kategorii, w której te auta startują. Dwie najlepsze załogi zdobędą punkty do klasyfikacji, a maksymalna liczba oczek to 50 – po 25 dla aut czteronapędowych i 25 w przypadku samochodów z napędem na jedną oś.

ERC Ladies’ Trophy
Kategoria dla pań, która ma zachęcić je do aktywnego udziału w sporcie motorowym. Punkty przyznawane są za miejsca zdobyte w danych kategoriach. Klasyfikacja pań obowiązuje podczas każdego rajdu, zaś do końcowego wyniku liczone są cztery najlepsze imprezy.

Start rajdu w centrum Mikołajek zaplanowano w piątek na godzinę 16, ale wcześniej załogi zaliczą odcinek treningowy (g. 8) i kwalifikacyjny (10.30), natomiast o godz. 18 rozpocznie się rywalizacja na torze Mikołajki Arena.
W sobotę będzie osiem prób sportowych o długości ponad 112 kilometrów. Będą to dwukrotnie przejeżdżane oesy Paprotki, Stare Juchy, Olecko oraz widowiskowy Mikołajki Arena.
W niedzielę na zawodników czeka jeszcze kolejnych 6 odcinków specjalnych o długości blisko 88 kilometrów. Dwukrotnie rozgrywane oesy to Gmina Mrągowo, Użranki oraz Mikołajki Max, który tym razem na torze będzie miał swój start, a nie metę tak jak przed rokiem. Podczas niedzielnej rywalizacji aż 45 procent trasy będą stanowiły odcinki specjalne!

* Klasyfikacja ERC 2019 (po trzech rundach): 1. Łukasz Habaj (Polska) 71 pkt; 2. Chris Ingram (Wielka Brytania) 70; 3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 44; 4. Oliver Solberg (Łotwa) 39; 5. José María Lopez (Hiszpania) 35 pkt
* Klasyfikacja RSMP 2019 (po dwóch rundach): 1. Mikołaj Marczyk 52; 2. Tomasz Kasperczyk 45; 3. Marcin Słobodzian 41; 4. Łukasz Byśkiniewicz 28; 5. Jarosław Kołtun 18.

mdryh