Piątek, 21 września 2018. Imieniny Darii, Mateusza, Wawrzyńca

Kilka porad rajdowego mistrza

2018-03-10 11:00:00 (ost. akt: 2018-03-09 16:07:59)
Kajetan Kajetanowicz na trasie Rajdu Cypru w 2017 roku

Kajetan Kajetanowicz na trasie Rajdu Cypru w 2017 roku

Autor zdjęcia: kajto.pl

Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny rajdowy mistrz Europy, przygotował kilka zasad odpowiedzialnego kierowcy. - Mam nadzieję, że te proste porady pomogą wam w odnalezieniu się w labiryncie zasad ruchu drogowego - mówi "Kajto".

1. Ważne daty. Są takie daty, o których jako kierowcy musimy pamiętać. Raz w roku, obowiązkowo powinien zostać wykonany przegląd rejestracyjny. Podczas takiego przeglądu zostaje sprawdzony stan techniczny pojazdu. W szczególności nadwozia, czy mamy sprawne reflektory, stan karoserii, podwozia, stan zawieszenia, układ kierowniczy i stan hamulców. Na drugiej stronie dowodu rejestracyjnego sprawdź, kiedy zbliża się Twój najbliższy przegląd. Bez ważnego przeglądu zabronione jest poruszanie się samochodem po drogach.

2. Punkty karne. Czy wiesz jaka liczba punktów karnych przysługuje Ci jako kierowcy? Jeżeli masz prawo jazdy od ponad roku, to ta liczba wynosi 24 punkty. Jeśli to Twoje pierwsze prawo jazdy i masz je krócej niż rok, to przysługuje Ci jedynie 20 punktów karnych. Stan swoich punktów karnych możesz sprawdzić na stronie Ministerstwa Cyfryzacji https://obywatel.gov.pl/kierowcy-i-pojazdy/punkty-karne-ile-mam-punktow-karnych-za-mandaty

3. Stłuczka. Nie panikuj! Nie każde „spotkanie” z innym autem to wypadek. Jasno mówi o tym Kodeks Ruchu Drogowego, który definiuje wypadek jako zdarzenie, które miało miejsce w ruchu lądowym i spowodowane było przez nieumyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa, którego skutkiem jest śmierć jednego z uczestników lub obrażenia ciała powodujące naruszenie czynności narządu ciała, lub rozstrój zdrowia trwające dłużej niż 7 dni. Uszkodzony zderzak czy zarysowana karoseria nie są powodem do tworzenia korków. Jeśli będziesz czekać na patrol na środkowym pasie głównej ulicy w mieście tylko dlatego, że inne auto otarło się o Twoje – dostaniesz mandat.

4. Oszczędność. W autach z silnikiem Diesla operuj dźwignią zmiany biegów tak, by obroty utrzymywały się w przedziale 2-3 tys., natomiast w autach z silnikiem benzynowym około 2,5-3,5 tys. Unikaj gwałtownych przyspieszeń i wysokich prędkości (powyżej 130 km/h). Staraj się przewidzieć zachowanie innych uczestników i odpowiednio wcześniej zaplanuj trasę. Staraj się wytracać prędkość, redukując po kolei biegi, ale do świateł dojeżdżaj na biegu. Sprzęgło wciskaj w ostatniej chwili. Tych kilka prostych zasad to gwarancja oszczędzenia nawet 20 procent paliwa.

5. Trójkąt. Obowiązkiem każdego kierowcy jest wożenie trójkąta ostrzegawczego. Jego brak może skutkować otrzymaniem mandatu. Zazwyczaj jest on umiejscowiony w bagażniku, np. jest przymocowany od środka do klapy. Obowiązkowo wystawiasz trójkąt, jeśli zatrzymujesz się na poboczu (pasie awaryjnym) autostrady lub drogi ekspresowej. Jego odległość od pojazdu powinna wynosić 100 m (przeciętnie to około 120 kroków). Trójkąt musimy wystawić także wtedy, jeśli zatrzymujemy auto w miejscu, w którym postój jest niedozwolony (np. wskutek awarii pojazdu). W obszarze niezabudowanym jego odległość od samochodu powinna wynosić 30-50 m, a w obszarze zabudowanym 1 m od niego. Pamiętaj, aby za każdym razem włączyć światła awaryjne.

6. Konie mechaniczne. Jedno z pierwszych pytań, które możemy usłyszeć od pasjonata motoryzacji, to ile nasz pojazd ma koni mechanicznych albo jaką ma moc? Warto znać te parametry. Odpowiednią informację wyczytasz z dowodu rejestracyjnego. Na ostatniej jego stronie, w kolumnie P.2, znajdziesz liczbę określającą moc pojazdu podaną w kilowatach (kW). Jeśli chcesz wiedzieć, ile Twoje auto ma koni mechanicznych, wystarczy podaną cyfrę pomnożyć przez 1,33. Nic trudnego.

7. Stan ogumienia. Kondycja opon wpływa nie tylko na poziom zużycia paliwa, ale przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo. Ich stan możemy sprawdzić w zakładzie wulkanizacyjnym, ale również możemy to zrobić sami. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Jednak w przypadku opon letnich warto je zmienić, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, bo już wtedy mają znacznie ograniczone osiągi. Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości już na poziomie 3, a nawet 4 mm. Koniecznie też należy pilnować prawidłowego ciśnienia, które opisane jest w instrukcji, a także na nalepce w okolicach drzwi kierowcy.

8. „Must have”. Przed jazdą sprawdź, czy masz czyste szyby, lusterka i lampy. Dobra widoczność to podstawowa zasada bezpieczeństwa, która umożliwi nam szybką reakcję w chwili niebezpieczeństwa. Ponadto zadbajcie o odpowiednie ustawienie fotela i kierownicy.
Z pewności poprawi to komfort jazdy.

Kajetan Kajetanowicz
Kierowca rajdowy (Automobilklub Polski), urodził się 5 marca 1979 r. w Cieszynie, mieszkaniec Ustronia; zawodnik LOTOS Rally Team, trzykrotny rajdowy mistrz Europy (2015, 2016 i 2017) oraz czterokrotny rajdowy mistrz Polski (2010-2013).


Polub nas na Facebooku:

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB